Tarieven

De GGZ verdeeld in de Generalistische Basis-GGZ (BGGZ) en de Specialistische-GGZ. (SGGZ). De BGGZ is een vervanging van wat vroeger de eerstelijnszorg was en is iets uitgebreid in het maximum aan behandelingstijd. Deze zorg bestaat uit driemodules: kort, middellang en intensief en kan van 5 afspraken uitgebreid worden naar 12 afspraken. De SGGZ staat voor psychotherapie en blijft als behandeling van langere duur en intensievere aard beschikbaar voor cliënten met ernstiger of complexer klachten die daarvoor een aparte verwijzing hebben. De overheid wil dat behandeling van psychische klachten zo kort mogelijk duurt en bewezen effectief is. De huisartsen krijgen in dit verhaal een zwaardere taak; zij moeten nog meer de afstemming van zorg regelen. Voor elke behandeling en vervolgstap hierin bent u aangewezen op een duidelijke verwijzing van uw huisarts. Bij deze rol helpen praktijkondersteuners (POH’ers) de huisartsen. Zij gaan met kortdurende hulp bij lichtere klachten het voorportaal van de GGZ vormen en helpen de huisartsen in samenwerking met ons bij een goede inschatting van uw klachten. Wordt u doorverwezen naar De BOSgroep dan bepalen wij met behulp van een intake-traject de meest passende behandeling en match met een van onze psychologen of psychotherapeuten.

Vergoeding 
De BOSgroep heeft met de meeste zorgverzekeraars* een contract om onze zorg onder de meest gunstige voorwaarden aan onze cliënten te kunnen aanbieden. De behandeling wordt administratief door ons verwerkt in een zogenaamde Diagnose Behandel Combinatie (DBC). Een DBC is maximaal 365 dagen geldig en kan worden verlengd als de behandeling nog niet is afgerond. De behandelkosten worden op deze manier door ons voorgeschoten. Als de behandeling is afgelopen of de 365 dagen zijn verstreken, declareren wij de kosten van de DBC rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar zal vervolgens met u het eigen risico verrekenen. Voor verdere vragen hierover, raden wij u aan uw polisvoorwaarden te raadplegen en contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.

Niet vergoed

Vanaf 2018 hebben wij geen contract meer met de volgende zorgverzekeraars: Menzis, Hema, Anderzorg, PMA, Caresq, Promovendum, Besured, National Academic. Bent u verzekerd bij een van deze labels, dan kunt bij ons in behandeling komen op basis van restitutie. Het is belangrijk dat u op de hoogte bent betreffende de vergoeding wanneer u een naturapolis, gedeeltelijke restitutiepolis of 100% restitutie polis heeft of een andere tussenvorm. Wij adviseren u de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering na te lezen.

Zorgverzekeraars hebben besloten om behandeling van bepaalde klachten, zoals partnerrelatieproblemen, niet langer meer te vergoeden vanuit de basisverzekering. Dit betekent dat u zelf de kosten van deze behandeling moet betalen. Een diagnose die niet vergoed wordt, wordt ‘overig zorgproduct’ (ozp) genoemd. Voor behandeling van klachten die onder ozp vallen, hanteren wij het tarief dat door de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) als maximum is vastgesteld, namelijk €98,- per sessie. Voor relatiegesprekken brengen wij u samen €160,- per behandeltijd van 75 minuten in rekening. In sommige gevallen kan voor relatietherapie wel (gedeeltelijk) vergoeding plaatsvinden, bijvoorbeeld als een van u beiden, of allebei, dermate ernstige klachten heeft dat wij een individuele psychiatrische diagnose vaststellen. De behandeling waar u beiden aan deelneemt duurt dan ook meestal langer. Mocht bij aanmelding niet helemaal duidelijk zijn wat de ernst en aard van de hulpvraag is, dan kunnen wij een advies pas uitbrengen na een of meer intakegesprekken. Deze korte diagnostiek komt voor vergoeding in aanmerking. U heeft echter in alle gevallen van vergoeding te maken met uw eigen risico; dat geldt voor alle zorg die valt onder uw basisverzekering.

Het coachingsaanbod valt niet onder de GGZ. Voor coaching, evenals voor onze trainingen, werken wij op maat. Voor meer informatie hierover kunt u met ons contact opnemen. Afhankelijk van uw vraag doen onze coaches u een passend voorstel. Uw werkgever is wellicht bereid een deel van deze kosten op zich te nemen. Ook is in veel gevallen belastingaftrek mogelijk.

Algemeen
Om uw behandeling door de zorgverzekeraar vergoed te krijgen, heeft u een verwijzing nodig van de huisarts. Deze dient u bij de eerste afspraak aan uw behandelaar te geven. Mocht er iets veranderen in uw situatie, zoals adreswijziging, verandering van zorgverzekeraar of soort polis, dan dient u dit aan ons door te geven. De zorgverzekeraar vergoedt alleen als al uw gegevens en premiebetalingen in orde zijn. Als blijkt dat u wijzigingen niet aan ons heeft doorgegeven, dan zijn wij genoodzaakt de nota’s bij u in te dienen. Wanneer een afspraak van uw kant niet kan doorgaan, dient deze 24 uur van te voren te worden afgezegd. Wanneer u ons niet persoonlijk aan de telefoon treft, kunt u ons antwoordapparaat op elk moment inspreken; datum en tijd worden geregistreerd. Indien uw afspraak niet 24 uur van te voren is afgezegd, brengen wij een deel van onze kosten bij u in rekening, namelijk €55,00.-


*Deze zorgverzekeraars zijn:

  • Zilveren Kruis: FBTO, AGIS, Interpolis, Avero, Groene Land, OZF, VPZ, Turien, takecarenow, aevitae, prolife, de Friesland en Kiemer
  • CZ: Delta Lloyd, Ohra VGZ: IZZ,  IZA, UMC, NiVE, CARES GOUDA, De Goudse, ZEKUR, Krijgsmacht (SZVK), zorgzaam verzekerd, Bewuzt, Caresco, Avitae, VPZ, promovendum, Turien, MVJP, IAK
  • Multizorg: Z&Z, Amersfoortse, ONVZ, DITZO  PNO, VVAA, ENO, Salland, Energiek, Hollandzorg
  • DSW