Praktijkreglement

Ons praktijkreglement volgt het reglement van de LVVP (Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten). Voor informatie over wet en regelgeving (waaronder beroepscode, Wet Op Geneeskundige Behandelovereenkomst (WBGO), Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP)) en de Klachtenregeling, verwijzen we daarom naar de website van de LVVP.

Algemeen
Wij vragen u bij het intake-gesprek een verwijzing van de huisarts mee te brengen, waarop duidelijk uw naam en geboortedatum, de reden van verwijzing (vermoeden DSM-diagnose) en de aard van de verwijzing (Generalistische Basis-GGZ (BGGZ) of Specialistische GGZ (SGGZ)) staat. Daarop moet ook de datum staan en de naam, handtekening en AGB-code van de verwijzer. Verwijzingen hebben een beperkte geldigheidsduur. Dit is van belang voor vergoeding door uw zorgverzekeraar. Verder zijn wij wettelijk verplicht om naar legitimatie te vragen. Indien u hier toestemming voor geeft, brengen wij uw huisarts of andere verwijzer op de hoogte van de overeengekomen behandeling en van de beeindiging hiervan.

Mocht er iets veranderen in uw situatie, zoals adreswijziging, verandering van zorgverzekeraar of soort polis dan dient u dit aan ons door te geven.
De zorgverzekeraar vergoedt alleen als al uw gegevens en premiebetalingen in orde zijn. Als blijkt dat u wijzigingen niet aan ons hebt doorgegeven, zijn wij genoodzaakt de nota’s op u zelf te verhalen.

Verhindering
Wanneer een afspraak van uw kant niet kan doorgaan, dient deze 24 uur van te voren te worden afgezegd. Wanneer u ons niet persoonlijk aan de telefoon treft, kunt u ons antwoordapparaat op elk moment inspreken; datum en tijd worden geregistreerd, indien uw afspraak niet 24 uur van te voren is afgezegd, zijn wij genoodzaakt de kosten van de afspraak bij u in rekening te brengen.

Klachten

Wij vinden het belangrijk dat u zich vrij voelt om eventuele problemen met ons te bespreken, zodat wij samen met u tot een passende oplossing komen. Mocht u er niet uit kunnen komen met uw behandelaar, dan wijzen wij u graag op  de onderstaande stappen  voor het indienen van een klacht. Wij willen uw klacht namelijk heel serieus en zorgvuldig behandelen.

De werkwijze om een klacht in te dienen is als volgt:

  • Bespreek het probleem met uw behandelaar.
  • Als dat niet mogelijk is, of u voelt zich niet gehoord: leg het probleem voor aan een van onze klachtenfunctionarissen: Anneke van Dobbenburgh (Anneke@debosgroep.nl) of Christine Brouwer (Christine@debosgroep.nl).
  • Als dat onvoldoende is, niet mogelijk , of u voelt zich niet gehoord, dan kunt u  een formele klacht indienen  bij de externe klachtencommissie bij GGZ inGeest. Op dat moment zijn de procedures van kracht die zijn opgenomen in het klachtreglement. Het klachtreglement kunt u ter inzage opvragen bij het secretariaat.

Betalingsvoorwaarden
Wij hanteren de betalingsvoorwaarden voor psychotherapeuten en klinisch psychologen (LVVP).

Artikel 1

Deze betalingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle behandelingsovereenkomsten tussen de gz-psycholoog, psychotherapeut, klinisch psycholoog (hierna te noemen: behandelaar) en de patiënt.

Artikel 2

No-show: Afspraken moeten uiterlijk 24 uur voor het tijdstip van de behandeling geannuleerd worden. Bij niet annuleren en bij annuleringen binnen 24 uur voor de afspraak is de behandelaar gerechtigd de gereserveerde tijd aan de patiënt in rekening te brengen. Dit betekent dat de patiënt buiten de kosten voor de behandelingen een aparte factuur krijgt. Deze factuur moet de patiënt zelf betalen en kan niet bij de zorgverzekeraar ingediend worden.

Artikel 3

De door de behandelaar aan de patiënt gedeclareerde kosten voor de behandeling dienen door de patiënt binnen 14 dagen na de datum van de factuur te zijn betaald.

Artikel 4

Indien de patiënt het verschuldigde bedrag niet binnen 30 dagen na de factuurdatum heeft betaald, dan krijgt de patiënt een laatste gelegenheid om de factuur zonder ophoging van kosten binnen 30 dagen te betalen.

Artikel 5

Voldoet de patiënt binnen 30 dagen na de datum van de betalingsherinnering niet aan zijn/haar verplichtingen, dan is de behandelaar zonder nadere ingebrekestelling gerechtigd incassomaatregelen te treffen, dan wel door derden te laten uitvoeren.

Artikel 6

Alle buitengerechtelijke incassokosten verband houdende met de invordering van de gedeclareerde bedragen komen ten laste van de patiënt.

Artikel 7

Bij betalingsachterstand is de behandelaar gerechtigd – tenzij de behandeling zich hiertegen verzet – verdere behandeling op te schorten totdat de patiënt aan zijn/haar betalingsverplichtingen heeft voldaan.

Meer over kosten en vergoedingen vindt u hier op onze website.